Blog

Флексодрук на гофрокартоні

Страница доступна на другом языке: Ру

ЩО ТАКЕ ФЛЕКСОДРУК

Флексодрук є варіантом друку з високою точністю передачі зображення. Здійснюється такий друк за допомогою застосування низьков’язких фарб і еластичних флексоформ. Цікаво, що з технічної точки зору флексографія відноситься до досить простих технологій і не потребує тривалої або витратної підготовки до процесу.

Флексодрук є одним з видів так званого високого друку, тобто друкована форма знаходиться вище поверхні нанесення. В якості кліше для флексодруку виступає еластична пластина з гуми або матеріалу, схожого з нею. Зображення наносять на кліше шляхом хімічного гравіювання. Пластина з рельєфним зображенням кріпиться до друкувального валу. На кліше наноситься фарба, після чого зображення друкується на поверхні.

ФЛЕКСОДРУК: ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ

Достеменно невідомо, хто і коли винайшов флексодрук, але його передумови

можна відстежити ще в XIX столітті у виробництві шпалер. Багато хто вважає прабатьком технології Карла Хольвего з Німеччини, який займався машинобудуванням і володів компанією «К. унд А. Хольвега ГмбХ », що продовжує свою діяльність по цей день. Наступним кроком до сучасної технології флексодруку стало створення еластичних форм з гуми.

Спочатку технологію флексографії застосовували практично тільки для нанесення зображення на упаковку, зокрема, на паперові пакети. Однак очевидні плюси флексодруку привели до швидкого збільшення числа варіантів його застосування. Спочатку кліше виготовлялись виключно з дерева або особливого друкарського сплаву. Істотні зміни в галузі відбулися з появою фотополімерних кліше. Пізніше, в 1912 році компанія «С.А.Целлофан» з Парижа стала випускати пакети, на яких флексодруком з використанням анілінових фарб були нанесені зображення.

У 1929 році флексодрук стали використовувати для нанесення зображень на конверти під вінілові платівки. А вже через три роки були створені перші автоматизовані апарати, що з’єднують дві системи – упаковку і флексодрук. Використовувалося таке обладнання для упаковки кондитерських товарів та сигарет.

З часом модернізація технології флексодруку тривала, в основному це стосувалося формних процесів.

Орієнтовно, починаючи із закінчення Другої Світової війни, флексодрук застосовується у виробництві конторських книг, рекламних матеріалів, шпалер, зошитів та іншої документації. В середині XX століття видавництво «Ровольт-Ферляґ » запустило масове видання книг в обкладинках з паперу RoRoRo Bucher.

Обкладинки були зроблені з газетного паперу на обладнанні, створеному компанією «Marks & amp; Fleming » з використанням анілінових фарб. Вартість виробництва таких книг була досить низькою, що створило можливість для різкого зниження підсумкової ціни на книги.

Пізніше флексографію почали застосовувати для друку на листівках, конвертах, а також на упаковках сипучих продуктів, наприклад, кави. Зі створенням нових полімерних матеріалів, зокрема, вкрай популярного поліетилену, десь з 1952 року розпочався різкий підйом в застосуванні технології флексодруку.

Технології не стоять на місці, і флексографія продовжує активно вдосконалюватися і в даний час.

ТЕХНОЛОГІЯ ФЛЕКСОДРУКУ ПОЕТАПНО СЬОГОДНІ

Етап 1. Дизайн, підготовка файлу.

Як і у всіх продуктах, вироблених з нанесенням зображень на поверхню, вкрай важливий для якості флексодруку етап підготовки макета. В зв’язку з використанням форм з полімерних матеріалів для флексографії прийняті певні рамки за лініатурі. На відміну від офсетного друку, у флексографії, що працює з грубими растрами, є ліміт по лініатурі – до 150 lpi. У зв’язку з цією особливістю зображення для друку повинні бути спеціально підготовлені з урахуванням нюансів флексодруку.

Чітких нормативів по фарбах для флексодруку не існує, що ускладнює отримання стабільності якості друку. Крім того, процес налаштування обладнання для правильного відображення кольорів займає тривалий час.

Найчастіше відповідним орієнтиром є тільки відбитки з пробними кольорами, зроблені на спеціальних апаратах. Більш того, макет завжди потрібно підганяти під конкретне обладнання для флексодруку, тому що кожна машина унікальна і має свої нюанси.

Етап 2. Виготовлення флексоформ.

У виробництві кліше для флексодруку застосовують цифровий та аналоговий способи. У першому варіанті використовують особливі хімічні реактиви, щоб нанести зображення, у другому потрібне спеціальне обладнання. Незалежно від застосовуваного способу форму після виготовлення потрібно вимити і просушити.

Етап 3. Друк.

Флексодрук здійснюється на спеціалізованому обладнанні, варіацій якого придумано досить багато. Розрізняються вони в основному по ширині друкованого поля (до двох з половиною метрів) і швидкості виробництва (до 250 м / хв). Деякі модифікації мають доповнення флексодруку обробкою шляхом включення в обладнання окремої секції. Сама по собі флексографія видає відразу готовий продукт і не потребує наступних дій для закріплення результату.

ГОФРОКАРТОН ТА ФЛЕКСОДРУК

Горокартон виробляють шляхом приклеювання на гофрований шар паперу з двох сторін.

Це досить жорсткий матеріал, який використовується найчастіше для упаковки.

Є думка, що коробки з такого матеріалу не гірше коробок, зроблених з дерева. Для їх створення на гофрокартон попередньо наносяться лінії біга, на кінцях яких виробляють надрізи. Так утворюються своєрідні клапани, які створюють при складанні кришку і дно коробки. Існує навіть спеціальне обладнання, яке виробляє всі ці функції: друк, лінії біга і нанесення розрізів.

Нанесення флексодруку на гофрокартон має істотні відмінності в порівнянні з флексодруком на папері: у матеріалах, формах, фарбах, форматах обладнання, а також готових виробах, і, що важливо, у вимогах до кваліфікації працівників, зайнятих обслуговуванням устаткування. Приблизно на половину всіх картонних коробок флексодруком наносяться дані про те, що буде всередині.

У зв’язку з мінливістю товщини гофрокартону можливі деякі труднощі при флексодруку. Для отримання гарного результату слід застосовувати м’які форми, приблизно 30 одиниць по Шору, які заздалегідь кріпляться на носії зі збереженням вірного приведення. Так як гофрокартон є жорстким матеріалом, то в процесі роботи листи не повинні згинатися. В силу роботи безпосередньо з листами гофрокартону продуктивність обладнання рахується в листах.

Зараз найчастіше обладнання для флексодруку на гофрованому картоні доповнюють секціями для проведення робіт повного циклу: друк, нанесення ліній біга, розрізи, вирубка заготовки, згинання та склеювання. Готові вироби збирають в штабелі і перераховують.

Для флексографії на гофрокартоні найчастіше застосовують фарби на водній основі, які створюють матове зображення, стійкі до тертя і досить швидко висихають. Остання особливість дозволяє обійтися без спеціальних відсіків для сушки.

Фарби проходять через фільтри і транспортуються насосом. Потрібна кількість фарби відділяється за допомогою валика і ракельного ножа або двома валиками. Стандартно застосовують сталевий анілоксовий вал з хромовим покриттям, рідше керамічні аналоги. Валики можуть також відрізнятися поверхнею – растріровані або гладкі. Останнім часом популярність завойовує використання зворотнього ракеля для флексодруку на гофрокартоні. Пояснюється це тим, що в догляді ракель досить простий, а в разі коли фарба закінчилася і процес йде сухим, то виправити це можна  дуже швидко.

В силу екологічності фарб на водній основі, зазвичай не виникають проблеми зі службами охорони природи. Стічні води не є токсичними, але порядок їх скидання потрібно строго регламентувати. Є компанії, які цю воду направляють не в каналізації, а на створення клею для обладнання, що виготовляє гофрокартон.

Сьогодні флексодрук став основною технологією друку, яка застосовується для гофрокартону. Постійне вдосконалення друкованих форм, фарб і обладнання сприяє тому, що флексодрук тільки зміцнює своє лідерство, як вигідний, екологічний і швидкісний варіант друку.

Незважаючи на те, що гфрокартон має нерівності на своїй поверхні, флексодрук дозволяє досягати відмінної якості друку на гофрованому картоні.

Стандартно гофрований картон – це два плоских аркуша паперу, приклеєні до гофрованої частини з двох сторін. Новий метод полягає в тому, що один плоский шар, який не вимагає проходження через відсіки обробки обладнання, можна використовувати вже з нанесеним зображенням. На рулонному матеріалі нанесення флексодруку можливо в чотирьох кольорах, а  якщо є потреба, допустимий друк растрових зображень.

У разі застосування для гофрованого картону рулонів з уже нанесеним зображенням,  фарба для друку повинна відповідати певним характеристикам.

По-перше, вона повинна дозволяти отримувати в підсумку зображення потрібної яскравості та кольорів, по-друге, властивості фарби повинні враховувати особливості технології виробництва гофрокартону: вплив високих температур і підвищеної вологості при склеюванні і сушці, високе тертя в процесі руху листів. Крім цього, додатковому тертю поверхня піддається в секції охолодження.

ФЛЕКСОДРУК: ПЕРЕВАГИ І НЕДОЛІКИ

Для друку на пакувальних матеріалах найчастіше застосовується флексодрук. Пояснити вибір на користь флексодруку, а не офсетної технології, можна наступним:

  • На більшість матеріалів, що застосовуються для упаковки, наприклад, фольгу і плівки, не можна нанести зображення на обладнанні для офсетного друку, тому що офсетні форми здатні наносити фарбу лише на гладку паперову поверхню.
  • Устаткування для упаковки переважно використовує матеріали в рулонах, а технологія офсетного друку в більшості випадків призначена для листів. Однак останнім часом розвиток отримала технологія офсетного друку на рулонних матеріалах.
  • Фарби, що застосовуються для офсетного друку, не підлягають використанню для упаковки продуктів харчування.

У флексодруку можливе застосування друкованих форм різного розміру, отже, витрата матеріалів максимально оптимізована, на відміну від офсетного друку з фіксованими габаритами друкованих форм і, відповідно, великими витратами матеріалу на виході.

Однак специфіка технології флексодруку не дає можливості реалізувати усі фантазії дизайнерів: маленькі елементи виходять недостатньо чіткими, а у світлих відтінків погане перенесення кольорів. Тут головну роль займає професіоналізм фахівців – дизайнера в створенні оптимального макета і співробітників, які забезпечують налаштування і підготовку обладнання.

Отримати дійсно високу якість підсумкового зображення можна при використанні методу глибокого друку. У цьому варіанті замість звичайних друкованих форм застосовують особливі циліндри з гравіюванням, зроблені з металу. Однак виробництво таких циліндрів за вартістю значно вище, ніж звичайних для флексодруку фотополімерних форм. Причому різниця в ціні настільки велика, що рентабельною така технологія є лише для дуже великих тиражів, де кількість відбитків більше 100 тисяч. Іншим конкурентом флексодруку є трафаретний друк. Застосовується він нечасто і в основному для нанесення одного відбитка за 1 раз на об’ємних виробах і упаковках, наприклад, на пляшках.

Основні переваги флексографії:

  • Є досить економічним варіантом друку для тиражів різного обсягу і значно дешевше в собівартості, ніж глибокий друк для малих і середніх обсягів.
  • Наявність можливості наносити друк на дуже товсті матеріали.
  • Величезний вибір матеріалів для нанесення зображень: у флексодрука майже немає обмежень по вибору матеріалів.
  • Можливість використання друкованих форм різних розмірів, що дає можливість оптимізувати виробництво за рахунок зниження обсягу відходів.
  • Допускається використання фарб на спиртовій або водній основі, що дозволяє проводити друк на упаковках, що застосовуються в харчовій промисловості.

У флексографского обладнання є можливість додавання додаткових секцій, що дозволяє виробляти в одній виробничій лінії ще й додаткову обробку, наприклад, тиснення, висікання, склейку або ламінування тощо.

Основні недоліки флексографії:

  • Якість одержуваних відбитків може відрізнятися на різних апаратах.
  • Найчастіше погане перенесення кольорів світлих відтінків.
  • Дорожнеча при виробництві малих тиражів.
  • Відсутність галузевих стандартів.
  • Низька якість друку шрифтів, особливо дрібних розмірів і з вивороткою.

І тим не менш Флексодрук здатний перетворити звичайну упаковку, етикетку, пакет в сучасний і яскравий продукт. Неповторний стиль не залишить байдужим Ваших майбутніх клієнтів або покупців. У наш час люди цінують найбільше оригінальність. Стандартні, нудні, неяскраві кольори упаковки вже нікого не приваблюють. Також нецікава для потенційних покупців буде і занадто яскрава, «кричущих кольорів», безглузда упаковка. Тому розробка грамотного фірмового стилю дуже важлива і флексодрук у цьому завжди допоможе.